Viimeisin kommentti - piilossa
Sinulla ei ole oikeutta.
Lähetä viesti TXT VOIMIS 'kommentti' numeroon 17112 hinta 1€

Takaisin   Voimahalifoorumi > Voimahali > Kokkaus- ja reseptipalsta

Vastaa

Ketjun työkalut Näytä moodit
Vanha 27.08.2006, 13:11   #101
Zush
Tietää että TV=Monitori

Käyttäjän Zush avatar

Liittymispäivä: Jun 2004
Ikä: 36
Share
Oletus

Mulla ois pieni kukkakaalin kerä, vähän jauhelihaa, kerma, smetanan jämät, juustoa - mimmosen laatikon noista uskaltaisi väsätä? Täytyykö kukkis esikäsitellä jotenkin? Entä sopisko tuonne hapankaali joukkoon Pari nahistunutta sipulia taitaa olla myös mutta en tiedä onko niistä käyttöön, pakkasessa taitaa olla jotain wokki-vihanneksia...

Ehdotuksia sunnuntai-illan ateriaksi
Vanha 27.08.2006, 16:03   #102
Mintsi
Osti läppärin (helpompi sairaalassa)

Käyttäjän Mintsi avatar

Liittymispäivä: Dec 2004
Ikä: 28
Share
Oletus

Höyrytät kukkakaalin melkein kypsäksi ja ruskista jauheliha. Sekoitat kukkakaalit ja ruskistetut jauhelihat ja laitat uunivuokaan. Kermaa nesteeksi ja juustoraastetta pinnalle ja uuniin. Hyvää tulee.
Vanha 27.08.2006, 17:44   #103
Zush
Tietää että TV=Monitori

Käyttäjän Zush avatar

Share
Oletus

Mäpäs muuten teen noin. Ainoa vaan että en tiedä mitä on höyrystäminen joten kukkakaalit saa ihan vaan kiehua sen aikaa kun valmistan jauhelihaa ja uuni lämpiää. Edes seiskaluokan köksänkirja ei tunnistanut höyryttämistä, enkä löytänyt googlettamallakaan... Onko se niin älyttömän yksinkertaista
Vanha 27.08.2006, 18:54   #104
Mintsi

Käyttäjän Mintsi avatar

Share
Oletus

Miä tykkään kasvisten höyryttämisestä enemmän kuin vedessä keittämisestä. Niistä tulee parempia höyryttämällä. Olellinen ero on se, että höyryttäessä kuuma höyry kypsentää kasvikset. Höyryttämistä varten on olemassa kattilan pohjalle laitettavia ritilöitä (äitee osti Ikeasta muuta vuosi sitten) ja sitten erillisiä kattiloita, joissa normaali alaosa ja sen päälle laitettava "reikäinen" kerros.

Itse käytän tuota kerroskattilaa ja pidän sitä huomattavasti kätevämpänä. Ja ihan oikeasti suosittelen höyryttämistä keittämisen sijaan. En vaan aina muista, että kaikki eivät höyrytä
Vanha 28.08.2006, 15:47   #105
Zush
Tietää että TV=Monitori

Käyttäjän Zush avatar

Share
Oletus

Tuosta laatikosta tuli muuten aika hyvää. Tai no, ehkä hieman vetisen oloista, mutta muuten ok. Maistui kuitenkin tänäänkin (maku vaan paranee yön yli)
Vanha 04.09.2006, 15:20   #106
paivi
Vesi torni
Ruumishuoneen kiropraktikolla

Käyttäjän paivi avatar

Liittymispäivä: Nov 2004
Ikä: 34
Share
Oletus

Lainaa:
Alkuperäinen lähettäjä yöntytär
Tää on aivan sikahelppo ja nopea ja naminami ja varioitavissa todella monella tavalla:
http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?t=16419
Eli:
KATKARAPU-/KINKKU-/TONNIKALAPIIRAS
Tuo muuten ON hyvää, ja menee karppaamattomiinkin ihan täydestä. Itse olen korvannut smetanan purkillisella creme fraichea ja laittanut katkarapujen lisäksi kylmäsavulohta, ja tulos on oikein maukas ja pysyy minusta hyvin koossakin, kunhan sen malttaa antaa jäähtyä.
paivi on offline   Vastaa lainaten
Vanha 02.01.2007, 13:35   #107
Mintsi

Käyttäjän Mintsi avatar

Share
Oletus

^ Tuo on muuten totta. Keväällä oli tarjolla siskon lakkiaisissa ja kehuja tuli paljon. Reseptiäkin kyseltiin monesti. Tosin täytteet taisivat olla jotain muuta, mutta pohja ne kehut keräsi

Niin ja nostelen ketjua samalla, jos vaikka jokunen uusi ohje tänne eksyisi.

Mulla on pyörinyt tuossa pitkään tälläinen herkullisen kuuloinen ohje (jota en ole vielä kokeillut). Kaverilta kopioitu - hän oli kopioinut joltain toiselta... (Tekijänoikeuksien vuoksi selitys )

Kukkakaalipasta

1/2 Kukkakaali
1 Sipuli
1 dl Valkoviiniä
1 (liha)liemikuutio
2 rkl oliiviöljyä
1 ruukku basilikaa
50 g aurajuustomurua
mustaapippuria
suolaa
(1 pkt pastaa)

Paista sipuli, lisää pilkottu kukkis, viini ja liemikuutio + pippuri, hauduta kunnes kukkikset ovat hyviä.

Lopuksi lisää basilika+aura (Sekoita pastan joukkoon)

Tää menee varmaan ihan tälleen tai sit seuraksi voi varmaan laittaa kukkakaalipastaa.

Niin ja miksi tätä ei ole kokeiltu: Valkoviiniä ei saa desin annoksissa ja avatut pullot eivät säily
Vanha 13.04.2007, 15:09   #108
FreakyBoo
Piiri pieni pyörii...

Käyttäjän FreakyBoo avatar

Liittymispäivä: Feb 2004
Ikä: 32
Share
Oletus

Espoon kaupungin päiväkotien ruokalistasta reväisty ällöhyvä intialainen kanakeitto milteikarppiversiona:

kanalientä/suolaa
puolikas grillattu kana
currya, ja currya, ja vähän lisää (get the point?)
purjo
pari-kolme porkkanaa (okei, en oo keksinyt karpimpaa versiota, lanttu ehket, ellei mee liian makeeksi?)
kermaa vaikka puolisen litraa tai jotain
persiljaa

Kuutioidaan kana, raastetaan porkkanat ja silputaan purjo niin pieneksi kun jaksaa. Lyödään kattilaan, joka on puolillaan kiehuvaa vettä (tai vian kanaliemipurkki tmv). Mukaan myös curry ja maun mukaan suolaa. Annetaan kuplia kevyesti 10 min. Lisätään kerma ja persilja ja kiehautetaan uudestaan.

Alkuperäisessä ohjeessa oli näitten lisäksi siis alle desi riisiä ja jauhosuuruste. Kermaa tosin vain puoli desiä!11, jonka korjasinkin

Mukaan voi tunkea myös esim. koskenlaskijan jämät tai muun vastaavan makua antamaan.

Syön nyt ko. kattilallisesta neljättä päivää, ja vielä sais iltaruoankin. Tähän ei kyllä kovin helposti tylsisty, senverta hyvää on. Ite tein ilman kanalientä, mutta sillä vois tulla vielä parempaa?
FreakyBoo on offline   Vastaa lainaten
Vanha 13.04.2007, 22:57   #109
iksu
Tietää että TV=Monitori

Käyttäjän iksu avatar

Liittymispäivä: Aug 2004
Share
Oletus

Mmm... Kuulostaapa namilta tuo kukkakaalipasta. Mut toimiskohan ilman viiniä. Varmaan? Minä kun en voi sietää viiniä.
iksu on offline   Vastaa lainaten
Vanha 13.04.2007, 23:04   #110
Humppa
Kaks puol seitenviis

Käyttäjän Humppa avatar

Ikä: 33
Share
Oletus

^Mäkään en pysty juomaan viiniä sellasenaan (kauhean makuista). Suosittelen silti kokeilemaan viiniä ruoanlaitossa, jos et ole kokeillut, se maistuu ihan erilaiselle, se maku lievenee jotenkin siinä keitettäessä.
vittu eletään
Ismo Alanko
Humppa on offline   Vastaa lainaten
Vanha 13.04.2007, 23:09   #111
iksu
Tietää että TV=Monitori

Käyttäjän iksu avatar

Liittymispäivä: Aug 2004
Share
Oletus

Niinkö? Tai paremminkin, varmastiko? Jos näin on, niin melkeen uskaltaisin ehkä sitten kokeilla.
iksu on offline   Vastaa lainaten
Vanha 16.04.2007, 14:57   #112
Hansu
Korjaa asennettaan

Käyttäjän Hansu avatar

Ikä: 38
Share
Oletus

Eilen grillattiin seuraavanlaista herkkua:

- nippu vihreää parsaa
- paketti pekonia

Kuori parsat ohuelti, leikkaa puumainen tyvi pois. Keitä pystyasennossa (helpoimmin käy kun sitoo parsat nipuksi) 5-7 min. parsojen paksuudesta riippuen (ei ihan kypsiksi asti).
Kierrä pekonisuikaleita hieman jäähtyneiden parsojen ympärille ja grillaa kunnes pekonit ovat kypsiä ja rapeita.
Hansu on offline   Vastaa lainaten
Vanha 23.11.2007, 19:39   #113
R & A
Kaks puol seitenviis

Share
Oletus

Töiden jälkeen oli kiire kaupassa ja piti keksiä jotain syötävää. Uunivuoan pohjalle pakasteesta pussillinen tomaattisalsaa (sisälsi ainakin tomaattia, paprikaa), pieni pussillinen parsakaalia ja purjo (tää oli tuore) renkaina. Nämä olivat viitisen minuuttia uunissa 200 asteessa. Sen jälkeen kasvisten päälle lohisuikaleita, vähän kermaa ja vuohenjuustoa ja takaisin uuniin. En katsonut kelloa mutta olisko ollut 20 minuuttia. Tosi hyvää ja helppoa!
Vanha 24.11.2007, 09:32   #114
Mintsi

Käyttäjän Mintsi avatar

Share
Oletus

^ Vitsit kuulostaa hyvältä. Miä oon tota salsaa miettinyt monesti, että vois joskus kokeilla.
Vanha 19.12.2007, 20:47   #115
Rasia
Kaks puol seitenviis

Käyttäjän Rasia avatar

Ikä: 31
Share
Oletus

Tein ehkä parasta ruokaa ikinä.

Ostin ohuita kanafileitä (naturel), sivelin creme fraichea (maustoin sen ruohosipulilla, juustokuminalla, pippurisekoituksella) pintaan, lisäsin pari paprikasiivua, punasipulia ja kunnon kökkäreen aurajuustoa. Koko komeus käärittiin parilla pekonisiivulla kerälle, parit hammastikut avuksi. Ladoin kääryläiset uunivuokaan, kaadoin perään loput fraichet ja reilun desin kermaa. Knafti tunti parissasadassa asteessa ja voi taivas.

Lisäkkeeksi tein tuollaista wannabe-ratatouillea; kesäkurpitsaa, paprikaa ja punasipulia kuutioiksi, paistetaan wokkipannussa kasviöljyssä ja sitten perään tomaattikastiketta/-murskaa. Annoin pikkaisen kiehahtaa kokoon. Paljon valkosipulia tietysti, mustapippuria rouhin myös reilusti sekaan.

Ei oo ihan ketokarppia, mutta karppia kuiteskin. Toivottavasti täällä ei vielä ollut samanmoista ohjetta, en jaksanut selata kaikkia ohjeita läpi

Mun duunikaverit on huomenna niin kateellisia, kun otan loput evääksi.

Rasia on offline   Vastaa lainaten
Vanha 26.12.2007, 18:10   #116
Josmi
Korjaa asennettaan

Käyttäjän Josmi avatar

Liittymispäivä: May 2006
Share
Oletus

Osaisittekohan auttaa ongelmaista, kokeilenpa.

Millä voi parhaiten korvata noita teidän resepteissä olleita mahtelijauhoja sun muita pähkinän sukuisia jauhojuttuja, sekä siemeniä? Olen pahasti allerginen kaikelle pähkinän ja mantelin sukuisille sekä lähes kaikille siemenille, joten tää homma menee nyt jo todella hankalaksi...
Vanha 26.12.2007, 20:33   #117
Mintsi

Käyttäjän Mintsi avatar

Share
Oletus

^ Mites soija?

Suolaisissa ohjeissa toimii usein leseet tai juusto.
Vanha 26.12.2007, 22:28   #118
Josmi
Korjaa asennettaan

Käyttäjän Josmi avatar

Share
Oletus

^ Soijalle myös allerginen kiinteässä muodossa, eli soijapavulle ja niin ollen myös -rouheelle. Soijajauholle en ollut allerginen, vain vähän yliherkkä.

Se rajoittaa myös, että allergiaa hirssijauholle löytyy myös. Ja se kun perinteisesti on hyvin kestetty jauho.
Vanha 27.12.2007, 07:45   #119
Mintsi

Käyttäjän Mintsi avatar

Share
Oletus

Siis tiedän, että soija on yleinen allegeeni. Siksi tuolla on tuo kysymysmerkki perässä. Soijajauhoja kuitenkin löytyy monesta ohjeesta - minä vaan en tykkää mausta, niin tosi vähän tulee käytettyä. Kastikkeiden suurustuksessa joskus.

Mites sitten sokerijuurikaskuitu (Fibrex?)? Siihen törmää aina silloin tällöin, mutta minä en sitä tunne. Yks vaihtari olis, et kävisit kysymässä tuolla karppaus-foorumin puolella. Siellä liikkuu jos jonkinlaista karppia. Varmasti löytyy joku siemen/soija/pähkinärajoitteinen.
Vanha 27.12.2007, 13:14   #120
Josmi
Korjaa asennettaan

Käyttäjän Josmi avatar

Share
Oletus

Minä kun en varsinaisesti karppaaja ole, mutta teidän ohjeita kuitenkin käytän joskus ruuanlaitossa, siksi tuli mieleeni kysellä täältä. Missäs osoitteessa noi karppausfoorumit sijaitseekaan jos poikkeis siellä?

Mä en ole koskaan kuullutkaan sokerijuurikaskuidusta. Voiskin olla mielenkiintoinen tuttavuus, tarvis eka ottaa siitä selvää..
Vanha 29.12.2007, 01:45   #121
Incognito
Korjaa asennettaan

Share
Oletus

Lainaa:
Alkuperäinen lähettäjä Josmi
Minä kun en varsinaisesti karppaaja ole, mutta teidän ohjeita kuitenkin käytän joskus ruuanlaitossa, siksi tuli mieleeni kysellä täältä. Missäs osoitteessa noi karppausfoorumit sijaitseekaan jos poikkeis siellä?
http://karppaus.info/forum/
Vanha 02.01.2008, 15:33   #122
Hansu
Korjaa asennettaan

Käyttäjän Hansu avatar

Ikä: 38
Share
Oletus

^^ Fibrex toimii ihan hyvin. Imee jonkin verran nestettä itseensä, joten se täytyy huomioida taikinaa tehdessä.
Esim. pitsapohjassa korvaan suurimman osan mantelijauhoista Fibrexillä.
Hansu on offline   Vastaa lainaten
Vanha 09.01.2008, 16:26   #123
Nausteri
...
sisäpiirissä

Käyttäjän Nausteri avatar

Share
Oletus

Tuli ihan sairaan hyvää jauheliha-lanttusoselaatikkoa - enkä normaalisti edes pidä lantusta! Halpa ja helppo

1) Sulatin 500 gr lanttusosetta.
2) Ruskistin 500 gr jauhelihaa ja maustoin pannulla.
3) Jäähdytin jauhelihan
4) Sekoitin lanttusoseen ja jauhelihan, maistoin ja tässä vaiheessa lisäsin yrttisekoitusta, pippuria, jauhettua merisuolaa, chiliä lisää.
5) Sekoitin joukkoon 2 dl kermaa
6) Sekoitin joukkoon yhden kananmunan (siksi siis jäähdytetään tota jauhelihaa)

Sitten vaan koko seos laakeaan vuokaan. Päälle laitoin vielä viisi pientä voisilmää pitämään laatikon muhevana. Uunissa n. 45-60 min 200 asteessa. Oli hyvää

Viimeinen editoija Nausteri : 09.01.2008 klo 16:55
Nausteri on offline   Vastaa lainaten
Vanha 11.01.2008, 11:06   #124
Nausteri
...
sisäpiirissä

Share
Oletus

Niin joo, en tiedä onko joku joka ei vielä ole hyödyntänyt partaäijää aamupalassa ja jälkiruoissa, niin tässä mun kestosuosikki karppijukurtiksi ja erinomainen jälkiruoka!

Eli sulata mikrossa _hieman_ pakastevadelmia. Normaaliin murokulhoon riittää ihan hyvin 1-1,5 tl vattuja. Kun vatut on pehmeät, tilsi ne ihan pieniksi/mehuksi. Lisää vattuihin 1-1,5 tl nestemäistä makeutusainetta.

Sitten täytä loput kulhosta partaäijällä, ja pyöritä sekaisin niin että koko jukurtti värjäytyy tasaisen väriseksi (= makeutusaine on myös tasaisesta jukurtissa).

Itse tykkään lisäksi laittaa vielä kulhon 5-10 minuutiksi pakkaseen, jolloin jukurtti on oiiiikein kylmää.

Makeutusaineen määrää säätelemällä tästä saa sopivan aamupalan tai jälkkärin; aamuisin laitan vähemmän makeutusainetta joten on vähän happamampi. Jälkiruokaan reilummin niin tästä saa jopa ällömakean halutessaan.

Ja kun vattumäärän pitää oikeasti pienenä, niin ei tuu hiilareita juuri ollenkaan mutta makua riittämiin!

Toinen vaihtoehto on käyttöö sokerittomia mehutiivisteitä (esim. Fun Light) mutta tykkään itse enemmän mausta jonka saa oikeilla marjoilla varsinkin kun vähän reilu teelusikallinen riittää hyvin kunhan marjat tilsii ihan soseeksi - nestemäinen makeutusaine muuttaa sen mehumaiseksi joka sekoittuu mainiosti partaäijään.
Vanha 11.01.2008, 12:14   #125
Laru
Kuin purkka tukassa

Käyttäjän Laru avatar

Share
Oletus

^ Toi partis ja erilaiset marjat on kyllä lyömätön yhdistelmä! Harmi vain että joskus vedän sitä makeutettua versiota niin paljon makean nälkään että loppuillan onkin sitten massu sekaisin.
Laru on offline   Vastaa lainaten
Vanha 11.01.2008, 12:22   #126
R & A
Kaks puol seitenviis

Share
Oletus

Lainaa:
Alkuperäinen lähettäjä Nausteri
Normaaliin murokulhoon riittää ihan hyvin 1-1,5 tl vattuja.
Tl? Tulkitsenko mä väärin vai onko mulla vaan harvinaisen isoja vattuja kun yks vattu on ehkä sen teelusikallisen (siis jos käyttää oikeaa mittaa). Siitä olen kyllä samaa mieltä että otan mieluummin maut oikeista marjoista kun fun lightistä. Makeutusainetta käytän tarvittaessa, mutta esim rahkan sekaan pyrin laittamaan aina vähemmän ja vähemmän kunnes lopulta menee ilman.

Ai niin ja kiitos lanttureseptistä yllä, pakko kokeilla
Vanha 11.01.2008, 12:30   #127
Nausteri
...
sisäpiirissä

Share
Oletus

^ No siksi mä laitoin sen 1,5 tl siihen tarjolle. Mä tykkään valkata sieltä pussista ne pienet vadelmamuruset, ja niitä kun ottaa yhden kukkuralusikallisen niin taatusti riittää pieneen murokulhoon

Ja isoja vattuja 2-3 kpl riittää myös, kun tilsii pieneksi ja heittää päälle sen makeutusnesteen että siitä tulee semmonen "vattumehu".

Mun mielestä toi vaan antaa riittävästi sitä vatun makua ilman "turhia" hiilareita, jos ei oo niin tarkka niin voihan sinne paiskata vaikka kourallisen
Vanha 11.01.2008, 18:12   #128
Milli
Voisi jo sanoa: Voimislainen

Käyttäjän Milli avatar

Share
Oletus

Kokkailukuviin laittamieni ruokien reseptejä pyydettii, yritän tässä nyt jotain raapustaa

Voikaali

Tämä on nimensä mukainen. Kaali leikataan ohueksi suiroksi, varhaiskaalilla tämä onnistuu parhaiten. Kasariin reilu köntsä voita ja annetaan hautua pienellä lämmöllä kunnes on kypsää. Suolaa ja pippuria jos tarvitsee. Sopii melkein kaikkien lisukkeeksi.

Jauhelihapihvit/pullat

näihin on nyt varmaan kymmenia reseptejä. Mä teen näin.
400g jauhelihaa
1 muna
1prk smetanaa
valkosipulia
1 sipuli
suolaa pippuria
aineet sekaisin, pulliksi/pihveiksi, uuniin 200 astetta 20 min. (noin)

tomaattinen lihapullapannu

Tää on mun yks ehdottomasti yks karppisuosikeista. Pyöritä lihapullat edellisen ohjeen (tai jonkun muun) mukaan vuoan pohjalle. Valmista tomaattikastike.

Paseerattua tomaattia tölkki/purkki
Smetanaa, ranskankermaa tai kermaa n. 2dl
tuorejuustoa tai fetaa
pippuria, valkosipulia, lihafondia

Kuumenna kattilassa kastikeainekset kiehuvaksi niin että juusto sulaa.
Kaada soosi vuokaan lihapullien (raakojen) päälle ja paista 225C uunissa noin 30min.

Pestowokki

Tähän olen tehnyt itse peston mutta käy ne kaupan pestotkin vaikkei niin hyviä olekaan. Ja jos olet tiukalla hiilarirajoituksella, katso ettei valmispesto sisällä perunaa.

kaalia
paprikaa
ohuita vihreitä papuja (Pirkan pakaste)
pestoa

Suikaloi kaali pieneksi suiroksi, esim. juustohöylällä ja paprika ohuiksi siivuiksi. Laita pannulle voita ja öljyä (kookosöljy tähän mainiota) ja heitä perään kaalit, paprikat ja pakastepavut. Anna hautua n. 10 min ja laita pesto sekaan. Hauduta kypsäksi.

LanttumuusiKuori lantut ja pilko kuutioiksi. Keitä kypsiksi. Kaada tehosekoittimeen, sekaan voita ja suolaa tarvittaessa. Sekoita samettiseksi. Tämän voi tehdä myös kukkakaalista tai jos haluaa päästä helpolla voi keittää juuressekoituspussillisen (pakaste).

Rakuunaporkkanat

Pilko porkkanat aika ohuiksi palasiksi. Laita pannulle voita sulamaan, heitä porkkanat perään. Lisää reilusti rakuunaa ja suolaa jos tarvitsee. Laita pohjalle vähän vettä. Porkkanoiden ei tarvitse lillua vedessä mutta eivät saa kuivuakaan joten katso, että vettä on hieman koko ajan pohjalla. Hauduta puolikypsiksi.

Mangopossu

1 mango
porsaan pihvifileepötkylä
chilitahnaa (tai chiliä)
jotain fondia tai suolaa

Leikkaa porsaanfileestä paksuhkoja palasia. Nuiji pihvit kevyesti. Paista pihvit ja kaada pannulle hieman vettä. Leikkaa mango pieniksi kuutioiksi ja laita pannulle. Laita sekaan chilitahnaa ja fondia maun mukaan. Hauduta sen verran että mangot alkaa mennä pehmeiksi ja hieman sosemaisiksi.
Milli on offline   Vastaa lainaten
Vanha 11.01.2008, 18:13   #129
Nausteri
...
sisäpiirissä

Share
Oletus

Ihania ohjeita, kiitos Milli
Vanha 11.01.2008, 18:19   #130
moomi
Lihaisa!

Käyttäjän moomi avatar

Share
Oletus

Oi mitä herkkuja, pitääkin kokeilla! Laittakaa ihmeessä lisää reseptejä!
Vanha 12.01.2008, 12:14   #131
R & A
Kaks puol seitenviis

Share
Oletus

Lainaa:
Alkuperäinen lähettäjä Nausteri
^ No siksi mä laitoin sen 1,5 tl siihen tarjolle. Mä tykkään valkata sieltä pussista ne pienet vadelmamuruset, ja niitä kun ottaa yhden kukkuralusikallisen niin taatusti riittää pieneen murokulhoon
Ahaa, mulle ei tullut mieleen ne murut . Tuntuu uskomattoman vähältä mutta pitää kokeilla.

Milliltä hyvänkuuloisia ohjeita, menee ehdottomasti kokeiluun!
Vanha 12.01.2008, 12:27   #132
R & A
Kaks puol seitenviis

Share
Oletus

Meidän eilinen ruoka:

naudan sisäpaistipala, olisko ollut joku 1,3 kg
- kulhoon punaviiniä, merisuolaa rouhittuna, mustapippurirouhetta, pari valkosipulinkynttä ja sekaan heitin vielä jotain yrttiä ja vähän puna- ja viherpippureita
- liha kulhoon odottamaan

isoon uunivuokaan pilkoin pari sipulia lohkoiksi, muutama salottisipuli kokonaisena (yritin tyhjentää jääkaapista kaikkea ) pari naurista, pala lanttua, 4 porkkanaa - kaikki paloiksi/lohkoiksi

liha vuokaan, kasvikset ympärille
punaviiniliemi vuokaan, samoin vähän kermaa ja laitoin vielä muutaman voinokareenkin

lihaan lämpömittari ja 125-asteiseen uuniin kunnes liha on 60-65 -asteista (meni pari tuntia). Ai niin ja kun oli melko valmista, heitin vielä purkillisen kokonaisia herkkusieniä vuokaan.

Kun liha on otettu uunista, kääritään se puoleksi tunniksi folioon ja sen jälkeen viipaleiksi ja ääntä kohti.
Lisäksi söin muutaman pikkusuolakurkun ja aurajuustoa murustelin lihan päälle

Tänään syödään loput lihasta ja juureksista ja ajattelin tehdä koskenlaskijasta kastikkeen
Vanha 12.01.2008, 19:46   #133
Humppa
Kaks puol seitenviis

Käyttäjän Humppa avatar

Ikä: 33
Share
Oletus

Mä tein tänään tuota Nausterin lanttu-jauhislootaa. Tosin laitoin lanttua "vähän" eri suhteessa. Laitoin 3 kg (raakana) lanttua ja 400 gr jauhelihaa, ja melkein purkillisen täysmaitoa. Hyvää tuli.
vittu eletään
Ismo Alanko
Humppa on offline   Vastaa lainaten
Vanha 13.01.2008, 13:42   #134
moomi
Lihaisa!

Käyttäjän moomi avatar

Share
Oletus

Aattelin jos huomenna tekis tämmöstä ruokaa:
(ohjeen alkuperästä en ole nyt ihan satavarma, olen kirjottanut tän itselleni jostain ylös, karppipalstalta??)

Neljän juuston possupata

500g possun suikalelihaa
voita
kermaa
1/2 mustapekka-tuorejuusto
1/4 Aura-köntti
100g leipäjuustoa
100g feta-juustoa
hillosipuleita

Ruskista possu voissa, lisää kerma, aura ja mustapekka. Anna hautua vähintään 20min, mutta mitä kauemmin sen parempi. Tarkista maku, lisää tarvittaessa suolaa ja kermaa. Sammuta levy, lisää feta, leipäjuusto ja hillosipulit. Anna olla muutama minuutti ja ei muuta ku syömään!
Vanha 13.01.2008, 14:27   #135
Rasia
Kaks puol seitenviis

Käyttäjän Rasia avatar

Ikä: 31
Share
Oletus

Rupes tekee lihapullia mieli...

Rasia on offline   Vastaa lainaten
Vanha 13.01.2008, 19:08   #136
moomi
Lihaisa!

Käyttäjän moomi avatar

Share
Oletus

Mozzarella-tomaattipizza

Pastakastiketta/jotain tomaattisoosia
Tomaatteja
Mozzarellaa
Emmental-raastetta
Pestoa
Pizzamaustetta

Tee sellainen pohja mistä pidät, itse käytän karppipalstalla olevaa "The pizzapohja"-reseptiä.

Pohjan päälle laitetaan sopivasti valmis-pastakastiketta, kannattaa vertailla purkkien välillä että missä on vähiten hiilaria. Jos jaksaa panostaa, kannattaa tomaattisoosi keitellä itse tomaattimurskasta ja basilikasta ym. mausteista. Tomaattisoosin päälle laitetaan reilu kerros emmentaalijuustoraastetta. Sitten nätisti limittäin mozzarella- sekä tomaattiviipaleita. Tämän komeuden päälle sitten ohuita raitoja pestoa ja viimeiseksi pizzamaustetta. Uuniin 225C noin vartiksi. Valmiin pizzan päälle voi laittaa hiukan rucolaa jos haluaa.
Vanha 18.01.2008, 10:02   #137
R & A
Kaks puol seitenviis

Share
Oletus

Mä tein millin ohjeella tomaattista lihapullapannua ja tuli ihan älyttömän hyvää! Tomaattikastikkeeseen soseutin tölkin säilyketomaatteja, prk ranskankermaa ja loraus tavallista kermaa, ehkä 1/3 tuorejuustorasiasta (isosta) ja mausteet ja fondi. Tuorejuusto oli sitä creme bonjour hell vai mikä se uusi maku on. Vuokaan laitoin vielä purkillisen kokonaisia herkkusieniä. Söin parsakaalin ja tomaatti-mozzarellasaalatin kanssa
Vanha 18.01.2008, 10:30   #138
Aaka
sisäpiirissä

Käyttäjän Aaka avatar

Share
Oletus

Tein eilen jälkkäriksi sellaista, että vaahdotin 0,5 desiä kermaa ja sekoitin sen 0,5 desiin partaäijää. Sekaan vaniljaesanssia ja vähän nestemäistä makeutusainetta. Tuli ihan kuin sulatettua vaniljajätskiä ja oli hyvää Vois olla hyvää pakastettunakin ja esim. marjojen kanssa.
Vanha 14.01.2009, 10:39   #139
R & A
Kaks puol seitenviis

Share
Oletus

Tämä triidi on pudonnut ihan liian alas

Täytettyä broileria ja parsakaalia

Paketillinen broilerin minuuttipihvejä (vai mitä ne ihan ohuet lärpäkkeet on), huuhtelin marinadit pois, levitin päälle tuorejuustoa, aurinkokuivattua tomaattia ja vähän juustoraastetta. Lärpäke rullalle, ympärille pekonisiivu ja uunivuokaan. Kaadoin vuoan pohjalle n. 1,5 dl kookosmaitoa ja laitoin uuniin 200 asteeseen, olisiko ollut reilu puoli tuntia. Sen jälkeen lisäsin ison pussillisen sulanutta parsakaalia, vähän juustoraastetta ja laitoin uuniin kunnes parsakaali oli valmista.
Vanha 14.01.2009, 10:45   #140
Aaka
sisäpiirissä

Käyttäjän Aaka avatar

Share
Oletus

Laittakaa ketoilureseptejä kans!
Vanha 14.01.2009, 20:20   #141
sumsvi
Ihan pihalla

Käyttäjän sumsvi avatar

Liittymispäivä: Dec 2008
Ikä: 26
Share
Oletus

Tässäpä jo vakioksi muotoutunut hapankaalipossupata, jota syötiin avomiehen kanssa jo ennen kuin ruvettiin karpimmalle linjalle. Silloin mukaan viskattiin nuudeleita, mutta toimii mainiosti ilman tai vaikkapa tattarin kanssa.

(n.4 annosta)

n.140 g pekonia
400 g maustamattomia possusuikaleita
1 sipuli
3-4 valkosipulin kynttä
2 tl paprikajauhetta
2 tl suolaa
1 pieni tomaattipyreepurkki
400 g hapankaalia
1 lihaliemikuutio liuottettuna 3 desiin (lämmintä) vettä
1 prk smetanaa

Suikaloi lihat ja paista ne. Siinä samalla silppua sipulit ja lisää ne lihojen sekaan muiden ainesten kera. Kuumenna sekoittaen ja hauduta 30-40min.

sumsvi on offline   Vastaa lainaten
Vanha 14.01.2009, 20:27   #142
marza
Tietää että TV=Monitori

Käyttäjän marza avatar

Liittymispäivä: Nov 2004
Share
Oletus

Tein tänään todella namia katkarapukasaria:

2-3 herkkusientä
1 sipuli
1 paprika
prk chilitomaattimurskaa
2 valkosipulin kynttä
suolaa
cayennepippura
n. 200 g katkarapuja
prk smetanaa
tilliä

Paista suikaloituja sieniä, sipulia ja paprikaa hetki voissa. Lisää tomaattimurska ja pilkotut valkosipulit. Hauduta miedolla lämmöllä 10 minuuttia. Mausta suolalla ja cayennella, sekoita mukaan katkaravut ja smetana. Anna kuumentua, älä keitä. Ripottele päälle reilusti tilliä.
marza on offline   Vastaa lainaten
Vanha 14.01.2009, 20:34   #143
sumsvi
Ihan pihalla

Käyttäjän sumsvi avatar

Liittymispäivä: Dec 2008
Ikä: 26
Share
Oletus

Typotitypoti, liuotettuna siish.
sumsvi on offline   Vastaa lainaten
Vanha 30.01.2009, 21:31   #144
mymala
Lievää niskajäykkyyttä

Käyttäjän mymala avatar

Liittymispäivä: Jul 2006
Share
Oletus

Me ollaan tykästytty tähän kerran hätävarana tekaistuun munakkaaseen. Eli alkuun kuullotetaan sipulia ja valkosipulia pannulla oliiviöljyssä. 4 munaa ja tolkki perustunaa hiutaleena öljyssä sekä tölkki chilitunaa sekoitetaan ja joukkoon voi lisätä esim. timjamia, basilikaa tai mitä nyt haluaakaan. Seos sitten sipulien päälle pannulle. Pinnalle voi laittaa tomaattia ja/tai esim juustokuutioita juuston lopusta jota on enää hankala löylätä. Lisukkeeksi sopii vihersalaatti.

Tuo chilituna on kyllä hieman makeeaa eli intoilijat voi itse maustaa chilillä munakkaan ja käyttää pelkästää perustunaa. Ei tee tiukaa että tuon kahdestaan illalliseksi söisi, mutta kyllä pitää kylläisenä pitkään
Vanha 08.02.2009, 00:35   #145
Incognito
Korjaa asennettaan

Share
Oletus

Piti saada avokadoja tungettua jonnekin, ja törmäsin sitten tällaseen reseptiin :

katkarapuja
avokadoja ohuina siivuina
salottisipulia silputtuna
creme fraichea
sitruunan mehua jonkun verran
suolaa ja mustapippuria

Freesaa sipulit voissa, lisää katkaravut ja paista hetki. (Ei saa paistella liikaa ettei katkaravuista tule sitkeitä). Heitä sekaan avokadosiivut, muusaa ne pannulla ja lisää creme fraiche. Sekottele hetki, mausta sitruunamehulla & suolalla ja pippurilla.

Tosi nopee tehdä ja ihan törkeen hyvää
Vanha 09.02.2009, 20:48   #146
China
Voisi jo sanoa: Voimislainen

Käyttäjän China avatar

Liittymispäivä: Jul 2005
Share
Oletus

Viikonloppuna oli ystävieni luona kylässä, jotka ovat nyt karpanneet noin kuukauden ajan. Tänään tein sitten itse ensimmäisen "karppi ruokani":

400 g jauhelihaa
2 kananmunaa
1 pussi ranskalaista sipulikeittoa
noin 1 dl kaurahiutaleita (loput mitä oli kaapissa, täytyy saada kaappi tyhjenemään "mömmö ruoista")
Näistä aineksista jauhelihapihvejä.

1 pussi pakaste kukkakaalia
1 pussi pakaste parsakaalia
1 pussi pakaste baby porkkanoita
2 dl juustokermaa
Nämä uuniin

Salaattia, missä vihersalaattia, minitomaatteja, kurkkua, viinirypäleitä.

Jälkiruoaksi partaäijää, FunLight persikka-passion mehua liraus mausteeksi, pari viinirypälettä pilkottuna, päälle vähän pähkinä rouhetta ja 80% suklaata raastettuna.

Ja voi elämä että oli hyvää!!! En tiedä menikö ihan oiken karppaus sääntöjen mukaan, aloittele/harjoittelen vasta tätä karppausta. Katsotaan, onnistuuko painon pudotus.

Ketjun työkalut
Näytä moodit

Lähetyssäännöt