Viimeisin kommentti - piilossa
Sinulla ei ole oikeutta.
Lähetä viesti TXT VOIMIS 'kommentti' numeroon 17112 hinta 1€

Takaisin   Voimahalifoorumi > Voimahali > Haimavoli

Vastaa

Ketjun työkalut Näytä moodit
Vanha 30.08.2006, 16:40   #51
Olivia
Puolet petäjäistä

Liittymispäivä: Aug 2004
Ikä: 38
Share
Oletus

^Mutta eikös entinen kandi ole sama kuin nykyinen maisteri? Muistelisin kuulleeni, että meidän vanhempien aikaan valmistuttiin nimenomaan kandeiksi, kun oli gradut ja muut pakolliset tehtynä. Maisterin arvonimi oli sitten jotain, mitä piti erikseen hakea. En sitten tiedä, tarvitsiko sitä varten vielä erikseen suorittaa jotain.
Olivia on offline   Vastaa lainaten
Vanha 30.08.2006, 16:55   #52
yöntytär
sisäpiirissä

Käyttäjän yöntytär avatar

Liittymispäivä: Dec 2004
Share
Oletus

^Ei. Esim. HuK on ollut HuK, mutta ennen oli FK sama kuin FM. Ja sitä FM-arvonimeä pelkästään vaan haettiin. Ei tarvinnut sitä varten suorittaa mitään, se oli ikään kuin vaan brassailua. FK:ta ei voi siis enää suorittaa.
Vanha 30.08.2006, 19:40   #53
Buffy73
Tietää KUKA on Nausteri

Liittymispäivä: Dec 2005
Share
Oletus

Lainaa:
Alkuperäinen lähettäjä Pahatar
Vastaankin heti itselleni, että niin kauan, kunnes onnistuu.

Mä oon se kuuluisa akateemisesti koulutettu pätkätyöstä pätkätyöhön ajautuva nuori nainen, jota työnantajat pelkää.

Töitä, helvetti
Liian hyvin koulutetusta tulee helpolla se pelko, hakee tätä työtä vain sen takia, kun ei ole koulutusta vastaavaa tarjolla. Työnantajaa aina mietityttää se, miten pitkäksi ajaksi olet valmis sitoutumaan ja lähdetkö heti kun koulutusta vastaavaa työtä löytyy. Itse on tullut hylättyä useampi kiinnostava hakija, vain sen takia, että on liian pätevä tehtävään ja ennemmin valitsee henkilön joka on vähemmän koulutettu joka varmemmin jää pidemmäksi ajaksi taloon.
Vanha 31.08.2006, 06:36   #54
Mokso
Puolet petäjäistä

Käyttäjän Mokso avatar

Liittymispäivä: Feb 2004
Ikä: 32
Share
Oletus

Lainaa:
Ja sama homma kuin yöntyttärellä: ei assarin koulutusta, ei assarin töitä. Pätevyyttä kyllä olisi ja kokemusta vastaavista töistä - mutta kun ei ole sitä vitun sihteeriopistoa käytynä.
Ja ironisinta tässä on se, että suurin osa sihteeriopiston opiskelijoista on sihteeriopistossa sen takia, että eivät päässeet yliopistolle opiskelemaan kieliä. :voeelama: Siellä on jokasessa alotusryhmässä korkeintaan pari sellasta, jotka ihan oikeesti halus sinne, eikä yliopistolle.

Olisko mahdollista, että sä menisit hommaamaan ne assarin paperit? Kun ei kerran töitä ole ja just assarityyppisiä hommia haet, niin mikset hae esmes Heliaan lukemaan assarin opinnot? Melko varmasti saisit suuren osan opinnoistasi hyväksiluettua yliopistolta (kieliä ne siellä oikeesti kuitenkin vaan lukee. ) ja siten valmistuisit paljon nopeammin kuin mitä se normi on. Se avaa yllättävän monia ovia elämässä; yks kaveri, joka on opiskellu mun kanssa tietotekniikkaa tultiin käytännössä hakemaan kotoa töihin, kun sillä oli assarikoulutus ja tietokoneosaamista (siis sitä teknisempää puolta), vaikka se oli niissä teknisissä asioissa heikompi kun muut hakijat.
Vanha 31.08.2006, 06:47   #55
elenya
Alfa bitch
sisäpiirissä

Käyttäjän elenya avatar

Ikä: 33
Share
Oletus

Huomenna vois taas koittaa, pare olis mennä hyvin koska tää on toinen kierros mille pääsin
Vanha 31.08.2006, 06:51   #56
Mokso
Puolet petäjäistä

Käyttäjän Mokso avatar

Ikä: 32
Share
Oletus

Tuli muuten se vielä mieleen, että olisko mahdollista hommata esim kansanopistosta tmv jotkut peruswebpätevyydet? Siis HTML, Flash ja ainakin javascript.
Vanha 31.08.2006, 07:35   #57
Pahatar
Pysyviä pakkohymiöliikkeitä

Käyttäjän Pahatar avatar

Share
Oletus

Musta olis hei tosi ihanaa opiskella kaikkea ja aina. Mä voisin opiskella ajasta iäisyyteen tekemättä töitä hetkeekään. Mutta kas, kun sillä ei oikein elä.

Mä haen duunia, koska mun on pakko saada rahaa elämiseen. Siinä on tarpeeks motivaattoria. En mä nyt repee mihinkään Heliaan.
Vanha 31.08.2006, 09:51   #58
Pahatar

Käyttäjän Pahatar avatar

Share
Oletus

Kello ei ole edes kymmentä ja oon lähettänyt jo kolme hakemusta. Ennätys taitaa olla viitisentoista hakemusta päivän aikana.

Pidän ihan pöytäkirjaa, että mistä paikasta oon hakenut mitäkin työtä
Vanha 31.08.2006, 10:35   #59
allah
Ihan pihalla

Liittymispäivä: Aug 2006
Share
Oletus

Mulla taas on ongelmana haastatteluihin pääseminen. Olettasin, että mun hakemuksessa mättää jokin, koska cv mulla on omasta mielestäni ihan hyvä. Hakemukseen olen ottanut mallia ihan noista netistä löytyvistä ohjeista, mutta ilmeisesti ne ei ole kovin hyviä. Paikoissa mihin sähköpostilla pyydetään lähettämään, kirjoitan hakemuksen aina suoraan viestiin ja sitten cv liitteeksi. Epäilen, että eivät edes katso cv:tä.

Osaamisen puolesta pystyisin tekemään monenkinlaisia hommia ja sen takia tulee haettua aika monenlaista työtä. En teidä sitten katsooko ne toisiin, että on ylikoulutettu ja toisiin sit, että ei osaaminen riitä. Tuntuu, että jotkut ihmiset vaan on sellasia, jotka saa helposti töitä ja toiset ei millään. Ja se mua ihmetyttää, että ei edes noista henkilöstövuokraus firmoista ole kuulunut takasinpäin mitään. Niillähän on kuitenkin tavoitteena saada listoille mahd. paljon erilaisia työntekijöitä mistä sitten valita.
allah on offline   Vastaa lainaten
Vanha 31.08.2006, 11:00   #60
Anku
Alkaa oivaltaa

Liittymispäivä: Jun 2005
Share
Oletus

Allah...

Tarkistuta hakemuksesi ja myös CV jollakulla, jolla on äidinkielenosaamista ja kirjoitustajua. Esimerkiksi työkkärissä voi käydä, niin siellä ainakin pahimmat hoksaavat jos ei ketään tuttua ole, joka tuon vois tehdä...

Ei niitä hakemuksia suoraan sähköpostiin Eli hakemus ja CV sähköpostin liitteeksi ja itse sähköpostiviestiin vain saate. Tämä jo siksikin, että jos työnantaja sattuu käyttämään vaikka eri sähköpostiohjelmaa, niin hakemuksestasi voi tulla "puuroa" hänelle lukea ja hän skippaa hakemuksesi jo sen takia...

Ja .doc (eli wordilla kirjotetut dokkarit) liitteet mieluusti .rtf -muodossa, kun se ei ole niin virusherkkä ja saa auki useammalla ohjelmalla...
Anku on offline   Vastaa lainaten
Vanha 31.08.2006, 11:06   #61
yöntytär
sisäpiirissä

Share
Oletus

Lainaa:
Musta olis hei tosi ihanaa opiskella kaikkea ja aina. Mä voisin opiskella ajasta iäisyyteen tekemättä töitä hetkeekään. Mutta kas, kun sillä ei oikein elä.

Mä haen duunia, koska mun on pakko saada rahaa elämiseen. Siinä on tarpeeks motivaattoria. En mä nyt repee mihinkään Heliaan.
Olin just tulossa sanomaan (ennen kuin näin tämän viestin), että Pahattarella lienee sama kuin mulla, että kun elämä ei voi olla pelkkää koulunkäyntiä. Kolmenkympin kieppeillä pitäis tehdä vähän muutakin. Siksi toiseksi mulla on nyt ainakin just se ongelmana, että enää ei ole rahaa opiskella, mulla ei ole tällä hetkellä rahaa edes tehdä gradua loppuun ilman töitä. Siksi se ei olekaan nyt vaihtoehto, että "tee ensin gradu pois" - ok, mutta töitä on saatava silti.

Mokso, no mulle noista sun mainitsemista ainakin on tuttuja pari, mutta en mä nyt enää aatellut mitään Javascriptia lähteä opiskelemaan Ensinnäkään eipä ole oikeastaan yhtäkään paikkaa, jossa se olisi pitänyt hallita tai olisi edes saanut lisäpisteitä. Siis parin ohjelman hallinnasta saisi lisäpisteitä, mutta nyt ei näyttänyt olevan noissa kansanopistoissa sopivia kursseja, ja toiseksi ongelma on just siinä, että nekin kurssit maksavat suhteellisen paljon. Et kun tällä hetkellä joutuu oikeasti laskemaan rahojansa.
Vanha 31.08.2006, 11:10   #62
yöntytär
sisäpiirissä

Share
Oletus

^Ja korjaus: siis _joskus_ yhden tai kahden ohjelman hyvästä hallinnasta saisi lisäpisteitä, mutta ei läheskään aina, riippuu, minkä kokoinen lafka on, usein on toinen tyyppi, joka hoitaa ne jutut.
Vanha 31.08.2006, 12:10   #63
allah
Ihan pihalla

Share
Oletus

Lainaa:
Alkuperäinen lähettäjä Anku
Ei niitä hakemuksia suoraan sähköpostiin Eli hakemus ja CV sähköpostin liitteeksi ja itse sähköpostiviestiin vain saate. Tämä jo siksikin, että jos työnantaja sattuu käyttämään vaikka eri sähköpostiohjelmaa, niin hakemuksestasi voi tulla "puuroa" hänelle lukea ja hän skippaa hakemuksesi jo sen takia...

Ja .doc (eli wordilla kirjotetut dokkarit) liitteet mieluusti .rtf -muodossa, kun se ei ole niin virusherkkä ja saa auki useammalla ohjelmalla...
Hyvä pointti tuo, eipä ole tullut itelle mieleenkään . Mitä siinä saatteessa pitäisi sitten olla, varmaan lyhyesti vain, että hakee sitä ja sitä paikkaa ja liitteenä hakemus ja cv? CV:n olen tehnyt pdf:äksi, kun ajattelin, että se nyt ainakin sitten aukeaa vaikka millä, eikä asettelut heitä, pitää varmaan hakemuskin sitten tehdä.
Vanha 31.08.2006, 12:16   #64
yöntytär
sisäpiirissä

Share
Oletus

^Nimenomaan, "ohessa hakemukseni blaablaa". Mulla on itselläni samassa tiedostossa sekä hakemus että cv.
Vanha 31.08.2006, 14:00   #65
Irsku
Puolet petäjäistä

Käyttäjän Irsku avatar

Share
Oletus

Itse tungen CV:n samantien mailiin, joskus käytin liitteenä eivätkä joko uskaltaneet avata tai sitten ei muutenvaan toiminut Mulla ei ollut 3kk minkäänlaista kysyntää, nyt tulikin kolmeen eri paikkaan haastattelu parin päivän aikana, yksi lyhytaikainen ja kaksi pidempää joista toiseen pääsis heti Nyt kun jaksas odottaa mitä ensimmäisestä pitempiaikaisesta sanovat.
Vanha 31.08.2006, 14:11   #66
Saturday
Älkää uskoko!

Käyttäjän Saturday avatar

Liittymispäivä: Jun 2006
Share
Oletus

Onkohan 30+/- ikäisten miesten yhtä vaikea saada töitä?
Saturday on offline   Vastaa lainaten
Vanha 31.08.2006, 15:02   #67
Pahatar

Käyttäjän Pahatar avatar

Share
Oletus

Mä sanoisin, että ei. Miehet ei rupea raskaiksi ja vingu äitiyslomaa heti vakiduunin saatuaan - näin siis työnantajan mielestä.

Aukeiskohan se uraputki paremmin, jos kirjoittais työhakemuksiin "Ai niin muuten, en pidä lapsista enkä usko sellaisia hankkivani. Päätöstäni helpottaa kohdussani kiukkuileva sairaus."
Vanha 31.08.2006, 15:05   #68
yöntytär
sisäpiirissä

Share
Oletus

Joo, en tiedä, pitäiskö munkin alkaa korostaa sitä, että olen paatunut vanhapiika lähinnä.
Vanha 31.08.2006, 15:36   #69
allah
Ihan pihalla

Share
Oletus

Viimeksi töitä hakiessaan mun avomies pisti kolme hakemusta, joihin kaikkiin kutsuttiin haastatteluun, kahteen paikkaan valittiin, ja sitten ite valitsi niistä toisen. Molemmat joihin tuli valituksi vaki paikkoja. Mäkin sanosin, että ei ole miesten yhtä vaikeeta saada töitä.
Vanha 31.08.2006, 19:52   #70
Buffy73
Tietää KUKA on Nausteri

Share
Oletus

Lainaa:
Mä sanoisin, että ei. Miehet ei rupea raskaiksi ja vingu äitiyslomaa heti vakiduunin saatuaan - näin siis työnantajan mielestä.

Aukeiskohan se uraputki paremmin, jos kirjoittais työhakemuksiin "Ai niin muuten, en pidä lapsista enkä usko sellaisia hankkivani. Päätöstäni helpottaa kohdussani kiukkuileva sairaus."
Oma kokemus, ei saman ikäisillä miehillä ole sen helpompaa saada työtä. Samanlaiset ongelmat on myös heillä. Meidän yritys on palkannut viimeisen vuoden aikana enemmän nuoria naisia kuin miehiä. Naisia on tullut 7 kappaletta ja miehiä vain kaksi. Sukupuolella ei ole eroa, samalla tavalla se mies voi nykyisin lähteä vanhenpainlomalle ja olla hoitovapaalla jos siltä tuntuu.
Vanha 31.08.2006, 21:31   #71
yöntytär
sisäpiirissä

Share
Oletus

No sanotaan, että omalla alallani miesten voi olla aavistuksen helpompi saada töitä, koska ala on sikanaisvaltainen, jolloin ymmärrettävistä syistä mies voi olla ihan kiva väriläiskä työyhteisössä. Mutta no, jos noin yleisesti puhutaan, niin enpä tiedä, aika samoja ongelmia tuntuis olevan, tosin jotenkin tuntuu, että monet miehet on sen verran röyhkeämpiä, että ne saavat sillä helpommin töitä. En mä tiedä, hankala sanoa, kun saman alan miespuolisia tuttuja on lähipiirissä niin hirveen vähän.
Vanha 01.09.2006, 14:22   #72
riksuli
Voisi jo sanoa: Voimislainen

Käyttäjän riksuli avatar

Liittymispäivä: Jan 2005
Ikä: 29
Share
Oletus

Suurin ongelma opiskelijoiden työllistymiseen on lähes kaikilla aloilla (muutamia poikkeuksia kuitenkin on, kuten farmaseutit joiden oma yhdistys pystyy vaikuttamaan tarvittavien aloituspaikkojen määrään) on se, että aloituspaikkoja on aivan liikaa. Kauppatieteellinen ala on mielestäni surullinen osoitus tästä. Otan sen esimerkiksi lähinnä siksi, että se on oma alani ja siksi siitä on minulla myös eniten tietoa.

Ekonomit olivat haluttuja ja arvostettuja työntekijöitä ennen tradenomitutkintoa ja ovat sitä vieläkin siinä vaiheessa kun työkokemusta on jo jonkin verran. Vastavalmistuneen KTM:n voi kuitenkin olla vaikea perustella, miksi pitäisi palkata minut, tieteellisen koulutuksen läpikäynyt käytännön taidoiltaan vaatimaton ihminen palkkatoiveella, joka on yleensä ainakin muutaman satasen korkeampi kuin tradenomilla, kuin se käytännönkoulutuksen käynyt ihminen joka vaati vähemmän palkkaa ja sopii tähän tehtävään heti paremmin. Ongelma piilee siinä, että vaikka KTM:n koulutuksen tarkoitus on antaa valmiudet pystyä vaativampiin tehtäviin kuin tradenomin (siis sitten kun sitä työkokemusta jo on), työelämään siirryttäessä, KTM:t ja tradenomit tappelevat yleensä samoista työpaikoista, ja niissä tradenomeilla käy parempi flaksi.

Kun tästä keskusteltiin kaveripiirissä, monet olivat sitä mieltä, että KTM:t vaativat liikaa palkkaa. Joillain onkin varmaan kusi noussut päähän ja palkkatoiveet ovat tyyliin 3000e/kk ja auto, mutta yhdessä haastattelussa (n.200 hengen yritys pk-seudulla) minulle sanottiin, että 1500e/kk bruttona, on tähän talousassistentin tehtävään heidän ehdoton ylärajansa. Kuka perhana myy osaamisensa tuohon hintaan työmarkkinoille, kun muuttotappioalueen yliopistollakin assistentti, joka väsäilee luentokalvoja ja etsii lähteitä proffille saa enemmän kuin tuon? Itse valitsin tarkoituksella pääaineen, jota ei oikeastaan voi opiskella ammattikorkeakoulussa, toivoen sillä saavuttavan jonkinlaisia etuja työmarkkinoilla, ainakin tähän mennessä on ollut aivan sama mitä opiskelen.

Mielestäni aloituspalkkojen aleneminenkin on yleisen opiskelijamääräkehityksen syytä, koska tradenomeja on aivan liikaa, firmat voivat valita, ja huonompikin palkka kelpaa hakijalle koska jostainhan se leipä on revittävä. Koska KTM:t tappelevat osittain samoista paikoista myös heidän palkkatoiveidensa täytyy laskea.

Kun tradenomeja nyt sitten tupsahtelee melkein joka kylästä, myös KTM-aloituspaikkojen määrää lisättiin 2000-luvun alkupuolelle asti ja määrät elävät vieläkin, hilautuen esim. tässä koulussa ylöspäin n. 5:llä joka vuosi. Tällä hetkellä kauppatiedettä voi tavallisessa haussa hakea yliopistotasolle opiskelemaan Helsingissä, Turussa ja Vaasassa sekä suomeksi että ruotsiksi. Tämän lisäksi kauppatiedettä voi lukea suomenkielellä Jyväskylässä, Tampereella, Lappeenrannassa, Kuopiossa, Joensuussa, Oulussa, Rovaniemellä, Porissa (TuKKK:n satelliitti) ja Mikkelissä (HKKK:n MBA-ohjelma, josta tosin ei valmistuta maisteriksi vaan kandiksi). Näistä paikkakunnista mm. Kuopio ja Joensuu ovat saaneet oikeudet opettaa alaa vasta muutamia vuosia sitten (voisi kysyä, miksi). Lisäksi esim. Lahdessa aikuisopiskelija voi suorittaa KTM:n tutkinnon Lappeenrannan teknillisen yliopiston maisteriohjelmassa, ja samanlainen ohjelma työikäisten tarpeisiin räätälöitynä on Kouvolassa. Monilla muillakin yliopistoilla on ei-yliopistopaikkakunnilla erilaisia proggiksia. Mihin nämä kaikki ihmiset on opetusministeriössä ajateltu sijoittaa? Työelämään sijoittuneiden ohjelmissa ei sinänsä ole mitään väärää, täydennyskoulutusta kyllä tarvitaan, mutta miksi 2000-luvullakin on aloitettu 2:ssa yliopistossa täysin uudet kauppatieteen perusopiskelijoille tarkoitetut koulutusohjelmat ja yksi on perustanut perusopiskelijoille satelliitin. Mielestäni kauppatieteellinen ala jolta perinteisesti on päästy suoraan työelämään hyvällä prosentilla on onnistuttu pilaamaan täydellisesti valtavilla opiskelijamäärillä, sekä tradenomeja, että KTM:iä on vaan yksinkertaisesti liikaa.

Tämä ei tietenkään ole opiskelijoiden syy. Itse olen halunnut 13-vuotiaasta asti KTM:ksi tai historiantutkijaksi. Koska tiesin jo silloin, että historiantutkijan ammatti olisi työllistymisen kannalta melko huono, valitsin sen alan jolta kuvittelin töitä löytyvä ja tässä vaiheessa tiedän tämän olevan minun juttuni. Vaikka aavistelin lukion jälkeen, että valmistumisvaiheessani työelämään siirtyminen olisi vaikeampaa kuin esim. 10 vuotta sitten, sen raadollisuus on yllättänyt tämänkin pessimistin täydellisesti.

Mielestäni yhteiskunnan vastuulla olisi näiden 'tältä-alalta-palkataan-nyt-paljon-triplataan-opiskelupaikat-viiden-vuoden-päästä'-buumien tasaaminen (mm. viestintäala aikanaan, IT-buumi yms.) sekä alojen joilta yleensä lamankin aikana palkataan tasaisesti (esim. kauppatiede, tekniikan aloista tietyt) aloituspaikkojen suhteuttaminen työmarkkinoiden tarpeisiin ja nimenomaan niin, että jengiä ei valmistu kortistoon kohta kaikesta mahdollisesta koulutuksesta. Kielisiköhän se tuplatutkintojen määrän kasvaminenkin siitä, että opiskelijat eivät usko työllistyvänsä enää yhdellä korkeakoulututkinnolla?
Vanha 01.09.2006, 14:32   #73
Duracell
Asema varmistettu loman ajaksi

Ikä: 39
Share
Oletus

Niin... tähän on menty kun on niin kiva kun meidän matti/liisa on insinööri/ekonomi/lääkäri/mikäliemaisteri viis siitä onko niille tulevaisuudessa töitä, kunhan on korkeakoulututkinto. Kohta herätään siihen että mistäs saadaan siivoojia, taksinkuljettajia, sairaanhoitajia, kiinteistöhuoltajia, rakennusmiehiä, puuseppiä, hitsareita jne... Hullunkurista tämä Oy Suomi Ab:n toiminta
Vanha 01.09.2006, 14:34   #74
yöntytär
sisäpiirissä

Share
Oletus

Lainaa:
Alkuperäinen lähettäjä riksuli
Suurin ongelma opiskelijoiden työllistymiseen on lähes kaikilla aloilla (muutamia poikkeuksia kuitenkin on, kuten farmaseutit joiden oma yhdistys pystyy vaikuttamaan tarvittavien aloituspaikkojen määrään) on se, että aloituspaikkoja on aivan liikaa.
Nimenomaan! Ja minä olen alkanut viime aikoina aivan valtavasti kritisoida (siis voisin kirjoittaa tästä jumalattoman pitkän saarnan, mutta koitan nyt lyhyesti sanoa, kun olen tästä tuonne opiskelupuolellekin jo kirjoittanut) sitä, että yliopistot ainakin aivan häikäilemättömästi haluavat pitää määrät korkeina, koska rahaa saa silloin enemmän.

Ja aivan, ei 18-19-vuotiaalle voida pistää sitä painolastia niskaan, että pitää ottaa selvää omien intressien lisäksi vielä alan työtilanteestakin ja ennustella, että millainen se on n vuoden kuluttua. Minusta oppilaitosten pitäisi olla rehellisiä; jos tarjontaa on liikaa, niin minusta oppiaineita pitäisi yksinkertaisesti tilapäisesti osittain lakkauttaa eli ei uusia opiskelijoita tai sitten sisään otettaisiin esim. joka toinen vuosi.

Toinen vaihtoehto on se, että oppilaitokset ovat enemmän työelämän syrjässä kiinni, kentällä, ja ovat työtilanteesta rehellisiä ja ilmoittavat jo hakuoppaassa, että mikä on meininki. Onko alan työennuste hyvä, kohtalainen vai mikä. Asiantuntijoita, jotka osaavat näitä ennustaa, löytyy. Mutta jos näytellään vain kaunisteltuja tilastoja eli miten maisterit ovat työllistyneet ja tosiasiassa osa on Siwan kassalla, niin ei se ole rehellisyyttä.

Mua on itseäni alkanut ihan suunnattomasti suoraan sanottuna vituttaa yliopistojen käytös. Luvattoman itsekeskeistä touhua, millä ei ole yhtään mitään tekemistä usein työelämän kanssa. Aika moni kuitenkin opiskelee normaalia työelämää varten, ei omaksi huvikseen tai yliopiston tutkijanpaikkaa varten.
Vanha 01.09.2006, 15:21   #75
Routa
Elehtii hymiöitä

Käyttäjän Routa avatar

Share
Oletus

Lainaa:
Alkuperäinen lähettäjä Duracell
Niin... tähän on menty kun on niin kiva kun meidän matti/liisa on insinööri/ekonomi/lääkäri/mikäliemaisteri viis siitä onko niille tulevaisuudessa töitä, kunhan on korkeakoulututkinto. Kohta herätään siihen että mistäs saadaan siivoojia, taksinkuljettajia, sairaanhoitajia, kiinteistöhuoltajia, rakennusmiehiä, puuseppiä, hitsareita jne... Hullunkurista tämä Oy Suomi Ab:n toiminta
Mmmh. Broidi on ollu raksalla ja puutöissä koko aikuisikänsä eli about 20 vuotta. Jäi työttömäksi ja on etsinyt duunia ja lähes jokainen paikka on vaatinut, että pitäisi lähettää cv ja työhakemus ja mielellään olla vielä tietokonetaitoja. Jos multa kysytään niin ihan persiasta koko homma. Mies on hyvä duunari ja mitenkään aliarvioimatta broidin kykyjä niin kuka hemmetti tarvitsee tietokonetaitoja tai cv:tä raksaduuniin? Näyttää luonnossa mitä osaa ja jos on hyvä niin ok jos ei niin ei. Älytöntä vaatia duunarihommaan aina koulutusta todistava lappu, cv ja hakemus. Eikä broidi ole lähelläkään eläkeikää.

“"I meant," said Ipslore bitterly, "what is there in this world that truly makes living worth while?" Death thought about it "Cats," he said eventually, "Cats are Nice”
Terry Pratchett
Routa on offline   Vastaa lainaten
Vanha 01.09.2006, 15:27   #76
Duracell
Asema varmistettu loman ajaksi

Ikä: 39
Share
Oletus

^ No toi on aika kirjavaa mitä nuo tietokonetaidot tarkoittaa. Joissain se on sen että saa koneen auki ja osaa just tehä wordilla tms jonkun asiallisen tiedoitteen, toisissa se taas tarkoittaa jopa CADin käyttöä.
Vanha 01.09.2006, 16:11   #77
Pahatar

Käyttäjän Pahatar avatar

Share
Oletus

Lainaa:
Alkuperäinen lähettäjä yöntytär
Mua on itseäni alkanut ihan suunnattomasti suoraan sanottuna vituttaa yliopistojen käytös.
Ei ne ammattikorkeatkaan ihan viattomia ole. Avo pohti viime talvena paljonkin noita koulutusjuttuja. Innostui jo eräästä alasta, mutta työllistymislukuja vilkaistuaan nakkasi sen vaihtoehdon mäelle: luvut olivat suunnilleen 1 eläkkeellejäävä / 100 vastavalmistunutta. Eikä minkään valtakunnan mainintaa alan oppilaitosten markkinoinneissa, että duunia ei sitten koulun jälkeen tipu.
Vanha 01.09.2006, 16:57   #78
Pahatar

Käyttäjän Pahatar avatar

Share
Oletus

Ja geekessille kiitokset työpaikkavinkkauksesta. Hakemus lähetetty!
Vanha 01.09.2006, 18:42   #79
allah
Ihan pihalla

Share
Oletus

Samaa mieltä aloituspaikkojen määrästä ja ongelma on varmaan kaikilla aloilla sama. Kaikki tuppukylät haluat edes jonkun opinahjon omaan kylään, että aivan kaikki eivät muutaisi pois. Valtion puuttuu tähän varmaan sitten siinä vaiheessa, kun on jo myöhäistä.

Lisäksi mua ärsyttää työpaikkojen täysin harhaan johtava ilmoittelu. Kaikki, puhelinmyynnistä lähtien on jotain myynti assistenttiä tms. Miksei voida suoraan sanoa, että kyseessä on joku perus duunari työ, vaan sille pitää kehittää joku hieno nimike tyyliin, puhtaanapidon konsulentti, kun kyse on siivoamisesta! Ei se työnkuva sillä nimikkeellä miksikään muutu.

Vanha 02.09.2006, 21:32   #80
yöntytär
sisäpiirissä

Share
Oletus

Pahatar, joo, mutta mä en itse viitsi alkaa puhua hirveästi amk:ista, koska mulla ei ole niistä omakohtaista kokemusta eikä muutenkaan kovasti tietoa esim. rahotusjutuista yms. Et meinasin sanoakin tossa, että puhun juuri siksi vain yo:ista, koska niiden toimintatavoista tietää edes jotain. Mutta jos multa kysytään, niin minusta tuntuu, että amk:ista valmistuvat ihmiset pääsevät kuitenkin helpommin töihin kuin esim. just joku humanisti. Riippuu tietysti paljon alasta, mutta siis näin kokonaisvaltaisesti mulla on sellanen fiilis, että amk:issa huomioidaan työelämän tarpeet paremmin, monessakin mielessä. Mutta no, tietysti sen on tarkoituksenakin olla työelämä"läheinen", mutta ei minusta sekään nyt ihan ok ole, että vastaavasti yliopistojen tarkoituksena on sitten osin ilmeisesti se, että jengi jää helvetin etäälle työelämästä. Ja juu, tarkoitus ja tarkoitus, aina voi lähteä saivartelemaan, että tuskinnpa tähän kukaan aktiivisesti tähtää, mutta ei sitä myöskään pyritä aktiivisesti estämään.
Vanha 03.09.2006, 00:25   #81
elenya
Alfa bitch
sisäpiirissä

Käyttäjän elenya avatar

Share
Oletus

Keskiviikkona saan tietää, veikkaan ettei päätös ole minun hyväkseni. Että etsintä senkun jatkuu.
Vanha 03.09.2006, 19:00   #82
Pahatar

Käyttäjän Pahatar avatar

Share
Oletus

Huomenna ois parempi irrota jotain jobia
Mistä helkkaristä mä revin elannon, kun työnsaaminenkin on näin saatanan monimutkaista? Melko voimaton olo tällä hetkellä. Ihan turhaan istunu koulussa pienen ikänsä, kun ei edes perusduunia irtoa
Vanha 03.09.2006, 19:41   #83
yöntytär
sisäpiirissä

Share
Oletus

^Komps. Alkaa olla aika tuliset paikat, syyskuussa pitäis todellakin asioiden järjestyä. Ja todennäköisyyshän onkin joo suurensuuri, että juuri nyt niin tapahtuisi... No, on toki jämerämmän luokan vara-plan sitten, mutta sehän on se vika keino.

Kaiken lisäksi mun pitäisi tehdä n asiaa syyskuussa muutenkin, joten en pysty koko ajan nakuttelemaan jotain hakemuksia.
Vanha 07.09.2006, 18:18   #84
yöntytär
sisäpiirissä

Share
Oletus

Työhaastis taas tänään. Alta kulmain toteamus "gradua vaille filosofian maisteri...". Olin taas niiiin ylikoulutettu muka. Käykö se koulutus oikeasti joillain jotenkin itsetunnon päälle vai mikä siinä on, kun se ottaa niin paljon päähän ja sitä voi aina käyttää aseena työnhakijaa vastaan? Tämäkin tyyppi nyt kuitenkin tietää, etten tod olisi heti karkaamassa minnekään, mutta silti vaan samaa jauhantaa. Voi aaargh.
Vanha 07.09.2006, 18:27   #85
Pahatar

Käyttäjän Pahatar avatar

Share
Oletus

Mä lakkaan sanomasta, että oon yliopistossa kirjoilla. Sanon koulutuksekseni ylioppilas ja ladon tiskiin pelkät työtodistukset. Jokohan sit kelpais?
Vanha 07.09.2006, 18:37   #86
yöntytär
sisäpiirissä

Share
Oletus

^Siis mä oon melkeinpä oikeesti tullut siihen lopputulokseen, että pitäiskö puhua opiskeluista juuri mitään joidenkin töiden kohdalla. Jos sanois vaan, että mä haen tällä hetkellä töitä ja kertoisi ihan vaan jonkun pohjakoulutuksen, stoppaisi viimeistään kandin papruihin. Ei sanaakaan gradusta ja muutenkin keskittyisi kertomaan siitä, että minkälaisia töitä on tehnyt ja miksi on kiinnostunut siitä työstä, jota hakee.
Vanha 07.09.2006, 19:22   #87
ÄVK
Lievää niskajäykkyyttä

Käyttäjän ÄVK avatar

Liittymispäivä: Feb 2006
Share
Oletus

Lainaa:
Ja aivan, ei 18-19-vuotiaalle voida pistää sitä painolastia niskaan, että pitää ottaa selvää omien intressien lisäksi vielä alan työtilanteestakin ja ennustella, että millainen se on n vuoden kuluttua.
Tjaa tjaa, 18-vuotias on kuitenkin täysi-ikäinen ja monella voimislaisellakin on (ollut) jo omia lapsia tuossa vaiheessa. Vaikka ei suoranaisesti liity aiheeseen, antaa seikka kuitenkin tiettyä kontrastia tähänkin asiaan. Jos 18-vuotias ei pysty vielä selvittelemään realiteetteja niin kuka sitten. Siinä olen samaa mieltä, että etenkin amk:t on syöttäneet aivan täyttä puppuakin esitteissään, mutta kyllä nyt jokaisen täysi-ikäisen pitäisi hahmottaa, että ei nyt ihan jokaisesta takametsän tradenomista ole tulossa kv-kaupan rautaista osaajaa kolmessa vuodessa. Tai raadollisemmin; minkä kokoinen paikan pitää olla, että esmes. viestinnän ammattilainen tuottaa jotain lisäarvoa suunnittelemalla organisaatioviestintää. Ei siten että työ olisi helppoa tai turhaa, vaan että kertakaikkiaan ei suurimmalla osallla suomalaista yrityksistä ole vaan moiseen mitään tarvetta.
ÄVK on offline   Vastaa lainaten
Vanha 07.09.2006, 19:32   #88
ÄVK
Lievää niskajäykkyyttä

Käyttäjän ÄVK avatar

Share
Oletus

Lainaa:
Alkuperäinen lähettäjä riksuli
Kun tästä keskusteltiin kaveripiirissä, monet olivat sitä mieltä, että KTM:t vaativat liikaa palkkaa. Joillain onkin varmaan kusi noussut päähän ja palkkatoiveet ovat tyyliin 3000e/kk ja auto, mutta yhdessä haastattelussa (n.200 hengen yritys pk-seudulla) minulle sanottiin, että 1500e/kk bruttona, on tähän talousassistentin tehtävään heidän ehdoton ylärajansa. Kuka perhana myy osaamisensa tuohon hintaan työmarkkinoille, kun muuttotappioalueen yliopistollakin assistentti, joka väsäilee luentokalvoja ja etsii lähteitä proffille saa enemmän kuin tuon?
Ensiksi, riksulilla oli hemmetin hyvä kirjoitus. Mutta. Mutta. Kaikkinainen höpinä koulutuksen pituudesta ja raskaudesta on esimerkiksi ihan turhaa aina niin kauan kun tarjontaa on enemmän kuin kysyntää. Silloin palkat voi olla yksityisellä mitä vaan. Esimerkiksi lakimiesliiton palstalla on ollut keskustelua juuri tästä miten vastavalmistuneiden on vaikeaa työllistyä ja palkkaa maksetaan pahimmillaan 8 eur/h. Toisaalta miksi maksaa enempää kun tuollaisellakin palkalla hakijoita voi olla kymmeniä.
Vanha 07.09.2006, 19:35   #89
KatiKatti
Korjaa asennettaan

Liittymispäivä: Nov 2005
Share
Oletus

Kai mä sitten olen vain niin saatanan pätevä humanisti ettei toista tästä maailmasta löydy, kun työllistyin jo ennen valmistumista ja freenäkin työtä riittää. Tosin kyllä mulla oli opiskelukavereita, jotka ihmetteli miten mä uskallan mennä tulkkaamaan vieraita kieliä ihan oikeisiin tilanteisiin ja kääntää tekstejä, jotka tulevat ihan oikeasti käyttöön. Sinänsä jännä ihmettely, kun hekin niitä samoja vieraita kieliä kuitenkin opiskelivat... Mutta meitähän ei valmistukaan amk:sta, joten ei ole niitä käytännön osaajia näihin tilanteisiin tarjolla.
KatiKatti on offline   Vastaa lainaten
Vanha 07.09.2006, 19:49   #90
yöntytär
sisäpiirissä

Share
Oletus

Lainaa:
Alkuperäinen lähettäjä ÄVK
Tjaa tjaa, 18-vuotias on kuitenkin täysi-ikäinen ja monella voimislaisellakin on (ollut) jo omia lapsia tuossa vaiheessa. Vaikka ei suoranaisesti liity aiheeseen, antaa seikka kuitenkin tiettyä kontrastia tähänkin asiaan. Jos 18-vuotias ei pysty vielä selvittelemään realiteetteja niin kuka sitten.
Minusta tuo lapsijuttu ei tosiaan liity mitenkään tähän aiheeseen. 18-vuotiaalla voi olla yo-kirjoitukset, samaan aikaan pitää miettiä kympillä tulevaisuutta, että minne hakisi ja mitä. Sitten pitäisi vielä tietää eri alojen työtilanteetkin tulevaisuudessa, niin ei herranjumala, on tuo vähän liikaa jo vaadittu. Työelämän suhteen 18-vuotias on kuitenkin vielä aika lapsi, kyllä siinä vähän voisivat tulla vastaan vanhat parrat, joilla on tietoa ja kokemusta asioista. Ja jos tietoa pantataan ja tilastoja kaunistellaan, niin mistä se 18-vuotias edes voisi sitä rehellistä tietoa saada? Ei 18-vuotiaana vielä välttämättä ymmärrä kyseenalaistaa kaikkien oppilaitostenkaan syöttämää juttua. Kyllä mä ainakin olen ollut ihan hukassa vielä 18-vuotiaana, etenkin näin jälkeenpäin ajateltuna, koska mä olen todellakin tehnyt vääriä valintoja opiskeluiden suhteen aluksi.

Ja mä oon ollut n. 25, kun nykyinen alani on tullut kuvioihin. No, kaikki oli tosiaan sitä mieltä, että juu juu, töitä riittää, vaan mites kävi. Aika loogista on, että jos ei kukaan vanha partakaan valaise asioista, niin ei sitä itsekään tajua sitten faktoja. Aika kipeätä, jos aloittelijan pitäisi tavallaan mennä asiantuntijoiden tietämyksen edelle. Melko mahdotonta.

Lainaa:
Tai raadollisemmin; minkä kokoinen paikan pitää olla, että esmes. viestinnän ammattilainen tuottaa jotain lisäarvoa suunnittelemalla organisaatioviestintää. Ei siten että työ olisi helppoa tai turhaa, vaan että kertakaikkiaan ei suurimmalla osallla suomalaista yrityksistä ole vaan moiseen mitään tarvetta.
Sorry nyt vaan, mutta tämä kommentti osoitti, että sulla ei ole mitään käsitystä siitä, mihin duuneihin viestintää opiskellut henkilö voi päätyä. Uskaltaisin väittää, että vähemmistöstä tulee viestinnän suunnittelijoita, tosin sulla tuntuu kyllä niidenkin tarpeesta olevan aika vääristynyt käsitys. Mutta sanottakoon nyt, että esim. minusta ei tule ikinä mitään viestinnän suunnittelijaa, ellei sitten työnkuvaan kuulu myös viestintäsuunnitelman vääntö. Ei firmoilla kuitenkaan se viestintäkään ihan noin vaan toimi, kyllä sitä jonkun täytyy mietiä, ei ne systeemit taivaasta tipu.

Kata, jälleen voisi kai sanoa tuon ÄVK:n kommentin jälkeen, että ei ole ihme, että niitä "niin tuleeks susta toimittaja, niin mihin lehteen sä haluaisit töihin?" -kyselijöitä riittää
Vanha 07.09.2006, 19:52   #91
yöntytär
sisäpiirissä

Share
Oletus

KatiKatti, nimenomaan, tuo pelastaa äärimmäisen paljon, jos työntekijöitä ei valmistu joka prkln tuppukylän kansanopistosta. Tällä alalla taas voi olla mitä vaan; ilman koulutusta, vuoden koulutuksella, yliopistokoulutuksella, amk-koulutuksella, opistotason koulutuksella... kaikkea löytyy. Sepä se onkin ongelma, ja ongelma tuntuu vaan räjähtävän silmille päivä päivältä enemmän.
Vanha 07.09.2006, 19:58   #92
ÄVK
Lievää niskajäykkyyttä

Käyttäjän ÄVK avatar

Share
Oletus

Lainaa:
Sorry nyt vaan, mutta tämä kommentti osoitti, että sulla ei ole mitään käsitystä siitä, mihin duuneihin viestintää opiskellut henkilö voi päätyä.
Ei mitään sorryja, mä en oikeasti tiedä. Mutta saa valaista. Mä en tunne valtsikassa viestintää opiskelleista kun yhden vanhan kommunistin ja jaana pelkosen tilt.ohjelmasta.
Vanha 07.09.2006, 19:59   #93
startitle
Jos et tunne, häpeä!

Käyttäjän startitle avatar

Liittymispäivä: Apr 2004
Ikä: 38
Share
Oletus

Mua hirvittää jo valmiiksi valmistumisen jälkeinen työnhaku.
Suunnittelutoimistossa kun olen ollut viimeksi viime vuosituhannella kesätyön verran ja sen jälkeen vain yhessä insinörttitoimistossa ja kaupungilla.

Kuka ottais vähän käytetyn arkkitehdin?

Running away from your problems does not count as exercise.
startitle on offline   Vastaa lainaten
Vanha 07.09.2006, 20:06   #94
yöntytär
sisäpiirissä

Share
Oletus

Lainaa:
Alkuperäinen lähettäjä ÄVK
Ei mitään sorryja, mä en oikeasti tiedä. Mutta saa valaista. Mä en tunne valtsikassa viestintää opiskelleista kun yhden vanhan kommunistin ja jaana pelkosen tilt.ohjelmasta.
Tiedottajaksi, tiedotusassariksi, HR-tehtäviin, markkinointiviestintään jne. Tosin valtsikassa viestintä on taas hieman eri tavalla suuntautunutta, mä en oikein tiedä, että minkälaisiin duuneihin sieltä suurin osa tähtää, mutta eiköhän nekin aika paljon tuolla linjalla ole. Tämä nyt aika karkea arvio, mutta itsestäni tuntuu, että valtsikassa viestintä on teoreettisinta, mutta toisaalta taas VTM:n veikkaisin olevan vakuuttavampi työmarkkinoilla kuin FM:n. Mua ottaa päähän, että meillä viestintä ei kuulu yhteiskuntatieteelliseen, koska ikävä fakta nyt on se, että aineet leimaantuvat aika helposti humanistisessa pilipalijutuiksi. Ja kun meillä oikeasti aine on ihan väärässä tdk:ssa, se on vaan muinaismuistona siellä haluttu pitää.
Vanha 07.09.2006, 20:12   #95
Pahatar

Käyttäjän Pahatar avatar

Share
Oletus

Niin sekin vielä. Humanistejä pidetään kiltteinä pikkutyttöinä, joita voi tosiaan kyykyttää maisterin papereillakin kopiokoneen ja kahvinkeittimen väliin Sitten kun niihin paikkahakemuksiinsa rustailee palkkatoiveita, niin johan ollaan ihmettelemässä. Ja mä en tosiaan pyydä sitä kolmeatonnia ja työsuhdevolvoa, vaan palkkaa, joka riittäisi normielämiseen.
Vanha 07.09.2006, 20:20   #96
Maikkis
Osti läppärin (helpompi sairaalassa)

Käyttäjän Maikkis avatar

Ikä: 28
Share
Oletus

Lainaa:
Tiedottajaksi, tiedotusassariksi, HR-tehtäviin, markkinointiviestintään jne.
Opetetaanko teillä tuolla koulussa jotain HR-puolen asioista? Oon miettinyt, että missä tuolle alalle koulutetaan ihmisiä. Minuthan tempaistiin viime kesäksi henkilöstöassistentin sijaiseksi, ja ihan kivaa hommaa oli, mutta aika ummikkona siihen hommaan ryhdyin, taloushallinnon merkonomin+tradenomin pohjalla. Tyylliin joku yksi työoikeuden kurssi käytynä.

Omalla osalla näyttää työtilanne onneksi hyvältä myös valmistumisen jälkeen. Valmistua pitäisi jouluna ja ensi viikon jälkeen alkaa uudet työt vähintään puoleksi vuodeksi ja mahdollisesti sitten vakinaistetaan. Paljon tsemiä muillekkin työnhakuun. Alkoi itseäkin jo vähän ahdistamaan parinkymmenen lähetetyn hakemuksen jälkeen, mutta onneksi tärppäsi.
Vanha 07.09.2006, 20:31   #97
anna
ÄO 180 Haliälytestissä

Käyttäjän anna avatar

Ikä: 31
Share
Oletus

Niitä HR-juttuja on mm. siellä surullisenkuuluisassa Heliassa.
Vanha 07.09.2006, 21:14   #98
T::ee

Käyttäjän T::ee avatar

Liittymispäivä: Sep 2004
Share
Oletus

Lainaa:
Hurjasti suoltoa
Säkin kun tykkäät ruotia kaikkia asioita taivaan ja maan väliltä ja kirjoittaa (oletan että puhutkin) kuin ruuneperi niin kai joku Oprah-Suomi olis sun alaa? Noinniinku telkussa.

T::ee on offline   Vastaa lainaten
Vanha 07.09.2006, 22:18   #99
yöntytär
sisäpiirissä

Share
Oletus

Maikkis, no jonkin verran opetetaan, mutta ei voi sanoa, että kovin paljon. Sanotaan, että silleen soveltavasti.

Lainaa:
Alkuperäinen lähettäjä T::ee
Säkin kun tykkäät ruotia kaikkia asioita taivaan ja maan väliltä ja kirjoittaa (oletan että puhutkin) kuin ruuneperi niin kai joku Oprah-Suomi olis sun alaa? Noinniinku telkussa.
Harhar. Googleta organisaatioviestintä vielä kerran.
Vanha 07.09.2006, 22:45   #100
T::ee

Käyttäjän T::ee avatar

Liittymispäivä: Sep 2004
Share
Oletus

Lainaa:
Harhar. Googleta organisaatioviestintä vielä kerran.
Ei hirmuisesti googletus valaissut
Mitä on viestintä organisaatiossa? Mulla se on sitä että juttelen / soitan / mailaan jos tarvetta viestintään tulee. Ihan hyvin olen pärjännyt.

T::ee on offline   Vastaa lainaten
Vastaa

Ketjun työkalut
Näytä moodit

Lähetyssäännöt