^
Jos nyt vastaan sitten sitten kerrankin asiallisesti, enkä liian pienellä miettimisellä vaan näpyttele mitä ekana mieleen tulee
Eli, eihän se takuu siitä mene, se oli ehkä hieman liioitellusti sanottu. Pahimmassa tapauksessa voi toki tulla huollon kanssa ongelmia, vaikka ei pitäisi, jolloin voi joutua viemään puhelimen johonkin toiseen nokian huoltoon jos helpolla haluaa päästä. Nokian virallinen suuntaus on selvästi se, että kotona tehdään päivitykset itse, koska se vaan on mukavampaa asiakkaan kannalta kuin odottaa jotain 15 minuutin ja usean viikon väliltä kun puhelin on huollossa. Tosin, nokiakin muistuttaa tuosta, että itsetehdyssä päivityksessä on vaara jumiuttaa puhelin kokonaan.
Se päivitys on kyllä varsin helppo toimenpide eikä mitään salatiedettä, kunhan muistaa vaan olla huolellinen. Eli tässä melko tarkat ohjeet:
Tarvikkeet:
- Täyteen ladattu nokia puhelin
- Datakaapeli (usb)
- Viimeisin pc-suite sekä päivitysohjelmisto
- 30-60 minuuttia aikaa
Valmistelu:
1. Lataa uusin versio pc-suitesta (
http://www.nokia.fi/asiakastuki/ohje...pcsuite/lataa/ )
2. Lataa Nokia Phone Software Update -ohjelmisto (
http://www.europe.nokia.com/A4176089?N80 )
3. Parhaimman lopputuloksen saat, kun poistat koneelta aiemmat ohjelmat ohjauspaneeli -> lisää / poista sovellus. Sieltä poistat Pc-suiten ja mahdollisen Nokia Data Cable driverin (tai vastaava) sekä mahdollisen vanhemman version päivitysohjelmistosta.
4. Asenna PC-Suite (mahd. käynnistä kone uudelleen)
5. Asenna Päivitysohjelmisto (mahd. käynnistä kone uudelleen)
Itse päivitykseen:
1. Lataa akku aivan täyteen
2. Varmuuskopioi puhelimen sisältö sekä kaikki tarpeellinen muistikortille tai tietokoneelle esim. PC-Suitella tai puhelimen omalla toiminnolla (työkalut->muisti->kopioi puhelimen muisti). Itse suosittelen pc-suiten varmuuskopioi -toimintoa, koska nokia suosittelee myös muistikortin alustusta ennen päivitystä.
3. Alusta muistikortti ( työkalut -> muisti -> alusta muistikortti)
4. Käynnistä päivitysohjelmisto ja seuraa ohjeita
(puhelimesta käyttöön yleinen -profiili, älä käytä puhelinta päivityksen aikana, varmista, että akku on täysi)
5. Ohjelma hakee netistä uuden ohjelmistoversion puhelimeen ja aloittaa asennuksen. Puhelin käynnistyy asennuksen aikana uudelleen ja pc-suite ilmoittaa, että yhteys on katkennut. Älä irrota puhelinta tietokoneesta ennen kuin ohjelma antaa luvan.
6. Palauta varmuuskopiot pc-suiten varmuuskopioi -toiminnolla. Valitse palauta ja annetusta listasta ottamasi varmuuskopio.
7. Puhelin käynnistyy mahdollisesti uudestaan, päivitys on kokonaisuudessaan valmis jos kaikki meni hyvin ja voit jatkaa puhelimen käyttöä. Jotkut itse asennetut ohjelmat ja teemat sekä esimerkiksi lifeblog pitää asentaa uudestaan kuitenkin. Lifeblogiin kannattaa hakea samalla päivitykset, jos sitä käyttää (
http://r2.nokia.com/nokia/0,,72514,00.html )
Toivottavasti päivitys onnistuu, tai siis, eihän siinä pitäisi mitään outoa sattua. Nuo mainitsemasi ongelmat vaan ei oikein sopineet mihinkään tietämääni softavikaan, joten ensimmäisenä tuli mieleen puhelimessa olevan jotain muuta vikaa. Jos päivitys ei ko. syystä onnistu, niin sitten joudut viemään tuon huoltoon, jossa laittavat sen kuntoon.